Zajezdnia tramwajowa w Chorzowie Batorym

Zakład Usługowo Remontowy – zakład należący do Tramwajów Śląskich zajmujący się remontem taboru i podzespołów tramwajowych, produkcją elementów torowych oraz utrzymaniem systemu łączności. Zakład znajduje się w Chorzowie przy ul. Inwalidzkiej 5. Do 2006 roku zakład pełnił funkcję zajezdni tramwajowej.

Na początku XXI wieku podjęto decyzję, że chorzowska zajezdnia będzie zajmować się tylko naprawami tramwajów. Pomiędzy 15 czerwca a 12 sierpnia 2006 zajezdniom Zawodzie i Stroszek przekazano obsługę wszystkich relacji obsługiwanych przez zajezdnię w Chorzowie Batorym.


Historia

Pod koniec XIX wieku rozpoczęto budowę linii tramwajowych w Hajdukach (obecnie Chorzów Batory). 7 września 1899 rozpoczęto eksploatację linii Hajduki – Katowice, a 19 listopada linii Hajduki – Królewska Huta (obecnie dzielnica Centrum Chorzowa).

Wraz z budową linii tramwajowych w Hajdukach wybudowano zajezdnię pomiędzy obecnymi ulicami Zamenhofa, Ratuszową, Trzyniecką i Długą. Na terenie zajezdni znajdowała się dwuczęściowa hala postojowa dla wagonów, pierwsza część przeznaczona była dla wagonów silnikowych i była zamykana, a druga część była przeznaczona dla wagonów doczepnych i była otwarta. W każdej części znajdowały się po 3 tory mające po 4 stanowiska. Na terenie zajezdni znajdowały się również tory odstawcze, warsztat, lakiernia, stolarnia i kuźnia. Obok zajezdni powstała elektrownia zasilająca sieć tramwajową.

1932 – pociąg tramwajowy na trasie Bytom – Królewska Huta

W połowie 1929 roku rozpoczęto budowę nowych warsztatów głównych i zajezdni przy obecnej ulicy Inwalidów w niewielkiej odległości od starej zajezdni. 5 sierpnia 1930 roku gotowa była hala postojowo-przeglądowa, 8 listopada warsztaty, a 22 grudnia biura. W 1932 roku wybudowano jeszcze suszarnię piasku i skład soli oraz oddano do użytku windę towarową. Ogółem na terenie zajezdni powstało: 8-torowa hala warsztatu głównego ze składnicą i garażami, 8-torowa hala wagonowa, budynek administracyjny, budynek mieszkalny, lakiernia, suszarnia piasku i skład soli. Hala warsztatu wyposażona była w napędzaną elektrycznie przesuwnicę wagonów. Stara zajezdnia została sprzedana gazowni i w 1937 roku rozebrana.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz