Kolejka linowa „Elka” w Chorzowie - WPKiW

W 2011 roku zdecydowano o budowie nowej kolei linowej, z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. Budowa rozpoczęła się w lutym 2013 roku. Jej ponowne otwarcie, ale tylko na odcinku Śląskie Wesołe Miasteczko - Stadion Śląski (2,2 km), odbyło się 8 września 2013 o godzinie 15:00. Obecnie kolej wykorzystuje wyprzęgane gondole i krzesełka, będąc koleją całoroczną.

Stacja - Stadion Śląski

Stacja - Śląskie Wesołe Miasteczko


Rys historyczny

Kolej zaprojektowano jako widokowo-rekreacyjną, na terenie Parku Śląskiego. Autorem projektu było Biuro Projektów Budownictwa Przemysłowego z Krakowa, a wykonawcą Mostostal Zabrze. Kolej została uroczyście otwarta 7 września 1967 przez Edwarda Gierka, ówczesnego I sekretarza Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Katowicach. Była to najdłuższa nizinna kolej linowa w Europie, o długości 5539 m. Nazwa Elka była skrótowcem od Elektryczne Linowe Koleje. W pierwotnej postaci była to kolej krzesełkowa, z krzesełkami niewyprzęganymi. W latach 70. przewoziła ponad 240 tysięcy osób rocznie, a szacuje się, że ogółem przewiozła 15,5 miliona pasażerów. W takim kształcie funkcjonowała do końca sezonu (września) 2005 roku. W lecie 2006 roku uruchomiono tylko dwie linie łączące się w stacji Planetarium, po czym z uwagi na zły stan techniczny podpór podjęto decyzję o jej likwidacji. Podpory i stacje rozebrano w 2012 roku.

Łączna długość trasy kolei w latach 1967-2007 wynosiła prawie 6 km. Trasa składała się z trzech odcinków, które połączone były w charakterystyczny trójkąt:
Stadion Śląski - Śląskie Wesołe Miasteczko
długość trasy: 2210 m
Śląskie Wesołe Miasteczko - Planetarium Śląskie
długość trasy: 1745 m
Planetarium Śląskie - Stadion Śląski
długość trasy: 1584 m

Przejazd wszystkimi trzema odcinkami zajmował około godziny. Podpory miały wysokość na ogół 8-10 m, najwyższe - 15 m. Z wysokości kilku-kilkunastu metrów nad ziemią można było podziwiać przyrodę parku, w tym zwierzęta zgromadzone na terenie Śląskiego Ogrodu Zoologicznego i park dinozaurów. Zdolność przewozowa jednego odcinka wynosiła około 1300 osób na godzinę.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz